King of Asgard - To North

To North

Genrer:Viking metal, Melodisk Death Metal
Spilletid:52.52

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

King Of Asgard er et svensk band, som blev dannet i 2008, og spiller blackened viking-death metal. De lavede deres første demo i 2009, hvor de også fik et ekstra bandmedlem og en kontrakt med Metal Blade Records. De lavede deres debutalbum i 2010 og spillede en masse succesfulde koncerter bagefter. Her i 2012 kom deres andet album, …To North, og det er en god oplevelse.

Albummet starter med en instrumental intro, mest bestående af guitar, trompet og fodtrin, så der er ikke meget at komme efter der. Men så begynder nummeret "The Nine Worlds Burn", og så kommer der musik på! Nummeret går i mid-tempo i starten, hvor det bliver mere og mere interessant. Så kommer verset, hvor der kommer black metal trommer på. Det kan godt skræmme nogle væk, men bliver man hængende betaler det sig. Albummet fortsætter i den gode viking-dødsmetal stil, nærmest som vi kender det fra Amon Amarth, bare med et black metal præg, og en knap så sej forsanger (det er ikke en skidt ting, men INTET slår Johan). Forsangeren her lyder som en lysere, mere skrigende version af Johan, og det passer godt til, og bibeholder, black metal delen af musikken, for somme tider ville den forsvinde hvis det ikke var for forsangeren. Guitaren er også rigtig god. Den ligger meget i baggrunden, og er står mest for dødsmetal-elementet i musikken. Det mest iøjnefaldende ved guitaristen er guitarsoloerne, som er super fede, og giver virkelig en "Wow"-følelse. Den drukner dog bassen lidt, hvilket er ærgeligt. Bassen har dog sine øjeblikke, som den bruger rigtig godt. Den største bidrager til black metal elementet er trommerne, med de typiske black metal trommer, som spilles blandt andet på "The Nine Worlds Burn". Desuden bliver der brugt dobbeltpedaler næsten konstant gennem hele albummet. De er dog dæmpet, og giver musikken mere dybde. Desuden er der spor af ren vokal, blandt andet på "Gap of Ginnungs", som giver mere variation i musikken. Albummet slutter med det smukke instrumentalnummer "…To North", som starter med klaver, og ender i smukke toner fra guitar og trommer.

…To North er et brutalt smukt album. Ingen elementer bliver ladt i stikken i deres super fede fortolkning af hvad blackened viking-death metal er. Man kan drage rigtig mange paraleller til Amon Amarth, uden at det bliver et ripoff, hvilket gør, at Amon Amarth fans sikkert vil elske …To North, og at det vil være et rigtig godt alternativ til de fans af ekstrem metal, der ikke synes at Amon Amarth er sagen. Jeg kan i hvert fald kun sige en ting: Bow to the king!

Trackliste

1. Intro 2. The Nine Worlds Burn 3. The Dispossessed 4. Gap of Ginnungs 5. Bound to Reunite 6. Nordvegr 7. Up on the Mountain 8. Plague-ridden Rebirth 9. Harvest (The End) 10. ... to North The Nine Worlds Burn er det nummer der definere albummet beds, dog uden nogle guitarsoloer.