Dethroned and Uncrowned

Genrer:Death metal, Doom metal
Spilletid:46.06

Officiel vurdering: 10/10

Brugervurdering: 9,5/10 baseret på 2 stemmer.

Ikke blot endnu et akustisk album

Katatonia er et svensk doom/death band, der har eksisteret siden 1987 (dog startede de som Melancholium - navnet blev ændret i 1991). Bandet har eksisteret on/off siden '87 og medlemmerne har varieret. I dag består Katatonia af Jonas Renkse (vokal), Anders Nyström (guitar), Per Eriksson (guitar), Niklas Sandin (bas) og Daniel Liljekvist (trommer). Med hele ni albums i ryggen og et hav af EP'er udgiver de nu albummet Dethroned and Uncrowned - en nyfortolkning af deres sidste plade Dead End Kings. Katatonia ønskede, at prøve en ny og mere akustisk/progressiv vej med albummet, men stadig beholde kernen i musikken. Dethroned and Uncrowned starter ud med nummeret "The Parting", her oplever jeg hurtigt hvad der kan forventes af resten af albummet; det velkendte, mørke univers fra Katatonia er skåret helt ind til benet og er fyldt med en masse nye indtryk. Dette giver en ny betydning til sangene, og på trods af sin simplicitet er der stadig mange lag i musikken som opdages hver gang der lyttes. Nu vil jeg her tilføje, at dette album ikke "blot" er en akustisk udgave af Dead End Kings, der er blevet justeret og pillet her og der, og jeg synes det er en forfriskende oplevelse fra et veletableret band. De formår at skabe noget helt nyt ud fra et populært album, og det lyder til, at de har gjort det med lethed. Mange kan låse sig så meget fast i deres egen musik/genre, at de har svært ved, at tænke ud af boksen - men jeg er dybt imponeret over, at Katatonia formår at lave noget så simpelt og smukt, uden at miste deres dystre kendetegn. Nummeret "The One You Are Looking For Is Not Here" er en duet med den norske Silje Wergeland (The Gathering), nummeret er gjort let og den mørke bund er blevet erstattet af bl.a. akustisk guitar, klaver og strygere. Begge vokaler er kommet mere i fokus og der opnås en nordisk, næsten keltisk fornemmelse i nummeret, men resten af nummeret er næsten som man kender den fra Dead End Kings. "Buildings" bibeholder den tunge fornemmelse fra pladen Dead End Kings men føles næsten som en helt ny sang. Nummeret "Undo You" indeholder en masse små, skæve bidder - som i min opfattelse bidrager til, at jeg ikke keder mig på noget tidspunkt. Dette er gældende for hele albummet - jeg glædes over, at høre de små atypiske og uventede knæk i musikken som gør, at pladen ikke bliver for tung og stille. Jeg er imponeret over Jonas Renkses vokal, hans stemme matcher Katatonias tidligere tungere udspil upåklageligt, men på Dethroned and Uncrowned opleves det fulde potentiale af hans vokal, den vil trække dig ind i et mørkt drømmeland som du vil have svært ved, at slippe igen. Ikke alle vil kunne lide Dethroned and Uncrowned da der intet metal er over den, men dem der bliver positivt overraskede, vil ikke kunne få nok!

Jeg har absolut intet negativt at tilføje til denne anmeldelse, ingen konstruktiv kritik, da jeg ikke kan sætte en finger på noget som helst. Alt virker gennemført og velovervejet og dette har skabt perfektion - store ord, men det er også en stor plade! Jeg er solgt.

De her mænd kan skabe musik som ingen andre, og for mig bliver det skrevet i sten med Dethroned and Uncrowned.

Trackliste

1. The Parting