Infernal Tenebra  - As Nations Fall

As Nations Fall

Genre:Death metal

Det 9. udspil fra de kroatiske metallere i Infernal Tenebra lægger sig i samme spor som forgængeren

Intet nyt fra østfronten

Og det er i min optik ikke en ubetinget god rille at sidde fast i. Det er fantastisk nemt at skrive stolpe op og stolpe ned om, hvor god en plade kan være, men straks lidt sværere at skulle være ærlig uden at være brutal, når man så falder over et album, der ikke bider sig fast.

Smag og behag

For det kræver et særligt talent, eller mangel på samme, at lave en så anonym plade, når man beskæftiger sig med dødsmetal. Hard rock-islættet er totalt malplaceret, og jeg føler lidt, bandet har fundet på det for at peppe deres metervaremetal op, men til deres forsvar er albummet som helhed bedre konstrueret end deres forrige. Nummeret ”Suspension of Disbelief” er et af yderst få højdepunkter på pladen rent musikalsk og er med til at gøre det til en mindre sur tjans at gennemlytte ”As Nations Fall” så intenst, som jeg har været nødt til for at kunne danne mig en mening om noget som helst. For vokalisten og stifteren Sven har en stemme, der på ingen mulig måde giver mig lyst til at høre bedre efter. Hans vokal er for det meste uimponerende, og resten af tiden forsøger han, som så mange andre efterhånden, at eftergøre Joe Duplantier med sin egen version af false chord singing - som JD stadigvæk gør bedre end alle. Dog skal ret være ret. Trommeslageren er super dygtig, resten af bandet er såmænd heller ikke ringe, men musikken er totalt uinspirerende, og selvom de har skruet op på vredeknappen siden sidst, så er det som helhed fuldstændigt lige så tandløst som deres forrige album. En enkelt gang i mellem får jeg glade associationer til Arch Enemy, andre gange slatne hints til Gojira, men jeg fristes til at kalde deres take på dødsmetal for skabelonagtigt. Og det er lidt surt, for jeg ved, at det tidligere album fik ganske høje karakterer på vores site, og det føles næsten, som om jeg indirekte tilsviner min kollegas musiksmag.

Det smager lidt af en ommer

Infernal Tenebra er ikke dårlige. De er bare heller ikke gode. De formår aldrig at hive sig selv op af sumpen af generisk dødsmetal, og jeg spekulerer på, hvor længe de vil blive ved med at snyde deres fans for det rigtige gode metal, jeg ved de gemmer på derinde. Et par riffs her og der får mig til at spidse ører, men det er totalt narremetal, for de leverer aldrig og potentialet forbliver uforløst.

1. The_Seventh_Seal.mp3
  2. Catharsis.mp3
  3. Suspension_Of_Disbelief.mp3