Halshug - Sort Sind

Sort Sind

Genre:Punk

Blodsbrødre

Med udgivelsen af Blodets Bånd sidste år, skaffede det danske band sig en kontrakt med de amerikanske Southern Lord Records. Siden da har de haft travlt med koncerter, bl.a. ramte de USA’s østkyst i august med 3 koncerter og hjemme i Danmark, fik Copenhell (2015) også punkbandet på plakaten. Punkbandet Halshug byder ikke på de lange guitarsoloer og dybe tekster, men til gengæld har de i sand hardcore punkstil, lagt fokus på sig selv. De lukker verden ude og med 9 sange, lægges der fokus på følelser og en omgang rå punk.

Refleksioner af de indre dæmoner

Åbningsnummeret ”Sort Sind” byder på en skrigende og hulkende stemme der har ondt i hjernen.. Om det så er tømmermænd eller det sorte sind der spøger, er op til en selv. Om det er gennemtænkt eller ej, så formår Halshug at levere et punk album med en svedig intro til Sort Sind, glidende instrumentale overgange mellem hvert nummer, lækre guitar riffs og en rå Jakob Johnsen på mikrofonen. Sangtitlerne giver en god fornemmelse af albummets budskab, med numre som ”Vanvid”, ”Ensom Død”, ”Indre Fængsel” og ”Nederlag”, hvor der er fundet inspiration fra de mørke og dystre tanker mennesker kan gå rundt med. Så uden de lange og dybe tekster, som man kan finde ved hvert et gadehjørne efterhånden, byder Halshug på korte og præcise tekster der beskriver de negative følelser og tanker, som man som menneske kan have. ”Udskud” er en sang der er værd at nævne, da den med sin korte spilletid, går lige på og hårdt. Der bliver slået igennem på trommerne, smadret løs på guitaren til et tungt riff og Johnsens rå vokaler giver sangen den punklyd, som hele bandets essens svømmer i. Hvis man lige skulle have en 25 minutter i overskud en dag, så er dette album helt sikkert værd at smide på.

Dansemusik på en voldelig måde

Om man kan lide punk eller ej, kan man ikke komme uden om at Halshug har leveret et særdeles gennemført album. Kort, præcist og råt, som punk leveres bedst. Hvis man er utrænet i den danske punk genre, så er Halshug et godt bud på hvor man skal starte. De danske punk drenge udgiver et stærk og stabilt studiealbum, som helt sikkert kan leve op til deres debutalbum Blodets Bånd

1. Sort Sind
  2. Indre Fríngsel
  3. Udskud