The Great Discord - The Rabbit Hole

The Rabbit Hole

Genre:Prog metal

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

Endnu en gave fra Sverige

Sverige har længe leveret noget af det bedste musik inden for metalgenren, og The Great Discord er ingen undtagelse. Med en frontkvinde, der vækker opsigt (på den bedste facon), og musik der sparker røv, har bandet skabt sig en ret god chance for succes. The Rabbit Hole er bandets andet fuldlængde-album, og hvis de fortsætter med det samme, gode arbejde fremover, har progressive metal-fans noget at glæde sig til i fremtiden.

En kaninhule ud over det sædvanlige

Som med andre mennesker bliver jeg draget af anderledes og lidt mærkelige ting. Det var dette, der satte ind, første gang jeg så en video med The Great Discord. Jeg måtte bare lytte til resten af albummet. Med The Rabbit Hole byder bandet dig velkommen i deres spøjse, men ret fede hule. En af de ting jeg virkelig godt kan lide ved albummet er, at man fra sang til sang aldrig er helt sikker på, hvad man får. En anden ting jeg elsker er, hvordan de skaber en perfekt balance mellem skævhed og harmoni, såsom på et af mine yndlingsnumre ”Noire”. Hver sang indeholder en eller flere nye finurligheder, som skaber et unikt præg, der gør, at man på intet tidspunkt kommer til at kede sig igennem pladen. Der er dog én ting, der går igen på det meste af pladen, og det er en fed metal-lyd. Man når lige at vænne sig til, at det er DERES lyd, og så kommer der en virkelig fin overraskelse i form af ”Neon Dreaming”, der viser, at The Great Discord også har en blød side. Denne ballade giver en rar afveksling, som viser, at de stadig er lettere uforudsigelige hen omkring slutningen af pladen.

Bandet har en virkelig god evne til at give plads til hinanden. Med det mener jeg, at når man har lyttet pladen igennem et par gange, begynder man at fornemme individualitet i én enhed. Hvert medlems bidrag til musikken skinner igennem, og det er noget, jeg er fan af. Jeg er dog især fan af Fia Kempe. Det er ikke ofte, at man oplever en kvindelig vokalist, der har så mange nuancer i sin vokal og samtidig rammer plet hver gang. For det første har hun en unik klang i sin stemme, jeg er vild med. Derudover kan hun både levere en speciel, rå effekt OG en virkelig smuk sirene-stemme. Når disse to kombineres, er resultatet spot on.

Besøg The Rabbit Hole!

Én ting er de forventninger man har baseret på et enkelt nummer, man har hørt, noget andet er, når forventningerne bliver indfriet. I dette tilfælde er jeg dog overrasket over, hvor positiv jeg faktisk er endt med at være over The Rabbit Hole. Jeg kan lide, når musik er anderledes og leverer stof, man kan udforske. Det formår The Great Discord, hvis man spørger mig. Det er skævt på den gode måde, plus der er nogle af numrene, der på mystisk vis er ørehængere. Det kan også være, at det er mine ører, som opfanger dem på en mystisk måde. I hvert fald er det et spændende album, og jeg synes klart, man skal slå et smut forbi The Rabbit Hole. Om ikke andet så for at opleve Fia Kempe og kompagnis musikalske evner i sig selv.

1. Dimman
  2. Noire
  3. Gadget