Gravehill - The Unchaste, the Profane & the Wicked

The Unchaste, the Profane & the Wicked

Skru tiden tilbage…

… til den tid, hvor bands som Hellhammer, Sodom, Bathory og andre satte dagsordenen for, hvordan ekstremmetal skulle udføres! For det er lige omkring der , du vil befinde dig, når du sætter amerikanske Gravehills nyeste opus i din afspiller. Bandet, der deler navn med den allertidligste udgave af navnkundige Celtic Frost, er efter en omtumlet tilværelse med masser af udskiftninger nu på deres fjerde fuldlængdeskive siden starten i 2001. Og der er ingen grund til at snakke om, hvor meget eller hvor lidt de har skiftet stil eller udtryk, for Gravehill anno 2018 har nøjagtigt samme ingredienser, som de havde omkring debutskiven Rites of the Pentagram, hvilket vil sige ultrabeskidt, men samtidigt fokus på den gode sang, hvor man rent faktisk kan genkende numrene fra hinanden eller huske dem, når den sidste tone er klinget af!

Hail Satan og al hans glorværdighed

Nogenlunde sådan kan Gravehills univers beskrives, for der black thrashes derudad i højeste gear med sangeren Corpse på toppen, som hidkalder alle helvedes dæmoner, præcis som det passer sig i det musiske univers. Det er medrivende, det Gravehill præsterer, og jeg kan personligt ikke undgå at sidde med et bredt smil og rokke med hovedet, når The Unchaste… spinner i anlægget. Numrene på skiven adskiller sig ikke meget fra hinanden, men som jeg skrev længere oppe, har bandet et godt øre for at gøre hvert nummer sit eget qua de gode omkvæd og riffs!

Kunst behøver ikke nødvendigvis være stor…

… for at fungere! Dette er Gravehill et fremragende eksempel på, for de leverer intet, der ikke er hørt før, men de leverer det bare lige den snas federe end mange andre i samme stil, og på den måde er det nemt at høre, at der er tale om rutinerede herrer udi stilen. Det allerbedste eksempel er nummeret ”The Wicked”. Det har virkelig den ûber fede feel, som bandene fra dengang også havde, og fanger 100 % charmen fra dengang! Det er i det hele taget en ganske fremragende skive, de er kommet op med! Og når vi snakker kunst, er pladecoveret absolut ikke for de bornerte!

1. Bestial Genesis
  2. Iron & Sulphur
  3. The Unchaste