Gloria Morti - Anthems of Annihilation

Anthems of Annihilation

Genrer:Death metal, Melodisk Death Metal

"Anthems of Annihilation" er det finske ekstreme metalband Gloria Mortis tredje album, og det er bestemt ikke et ringe et af slagsen.

Musikken er mangfoldig, men holdt indenfor den ekstreme metal (og kan måske virke ensformig for lyttere, der ikke er så meget inde i ekstrem metal) og trækker på elementer fra thrash metal, dødsmetal, melodisk dødsmetal, grindcore og black metal. Og bandet formår at blande alle disse elementer sammen til en sammenghængende og brutal musikalsk rejse gennem et lyrisk univers, der fokuserer på krig, død og ødelæggelse (altid et hit, ikk'?).

Der er fuld knald på de fleste numre, med masser af blastende (ja, der skal stå 'blastende' og ikke 'belastende'!) grindcore og black metal stykker. Tjek bare "Solution Called War", "Awakening of a Discordant Machine" og "Infiltration" samt "Cut From Gaia". Men Gloria Morti er ikke bange for melodi, og ud over brugen af atmosfæriske keyboards og små melosidke pianofigurer lagt henover de brutale riffs, er der også plads til et melankolsk instrumentalnumme i "Swallowed by Defeat" og til en tungere og mere thrashy sag i "Obey"; "The Final Framework" er også mere thrashy.

Jeg synes også, at Gloria Morti er gode til at gøre brug af samples og andre effekter. Første nummer "Prelude" starter for eksempel med en sample af en af Hitlers taler med lyden af marcherende støvler lagt hen over og slutter med en sample fra en af George W. Bush' taler, inden det andet nummer "Solution Called War" starter lige på med et vanvittigt blastbeat-stykke. Der er god sammenhæng mellem musik of samples på dette album, og det skal Gloria Morti egentligt have ros for.

De skal til gengæld ikke have ros for vokalen, som jeg i hvert fald ikke er den helt store fan af. Der gøres brug af en skrigende vokal, som egentligt ikke fejler noget, og så en growlende vokal, som lyder lidt for gryntende og griseagtig til min smag.

Men i det store hele, er "Anthems of Annihilation" et rigtigt fedt album, som, jeg tror, vil appellere til både fans af death metal og black metal... og ihvert fald til fans af blastbeats.