In Flames spiller koncert i Malmö Arena, Malmö .
In Flames - Battles

Battles

Brugervurdering: 4/10 baseret på 2 stemmer.

Ræser videre ud ad den nye motorvej

Forhenværende bannerførere for svensk melodeath, In Flames, har de seneste år afprøvet en ny, mere pop-inspireret lyd. Bandet, der på de gamle albums er kendt for knusende riffs og mørk atmosfære, udgav i 2011 Sounds Of A Playground Fading – et album, der sænkede tempoet betydeligt i forhold til de ældre udgivelser. Med Siren Charms lavede In Flames i 2014 et mindre comeback og bød på højere tempo og mere helstøbt metal. Selvom bandets lidt mere poppede side nok er kommet for at blive, viste In Flames, at det godt kunne kombineres med deres gamle lyd i en rimelig rockende udgivelse. In Flames stoppede dog ikke der. Det vil det aktuelle album, Battles, vise os.

Advarsel! Autotune kan forekomme

Efter en smuk intro, der afløses af et aggressivt vers med rytmisk guitarspil og Anders Fridéns råbevokal på nummeret ”Drained”, bankes forventningerne i top. Attituden virker autentisk, og det synes at køre for bandet. Med lige så høj energi bryder In Flames ud i omkvædet med ordene ”You rip the heart out”. Indtil videre en god start, men så holder det desværre ikke meget længere. Den poppede melodi, der tilsættes omkvædet, samt det tykke lag af effekter på Anders Fridéns stemme udvander tekstens hjerteudrivelse fuldstændigt og efterlader en erfaren In Flames-lytter med en akavet fornemmelse. Heldigvis en kort misfornøjelse, da sangen hurtigt bæres videre af et nyt vers. Disse poppede, autotuneprægede stykker er dog desværre gemt rundt omkring på albummet som nedgravede miner, der blot venter på at sprænge sangene i småstykker for metallytteren.

De lækre, hurtige og aggressive stykker, man finder på numre som ”Drained” og ”Through My Eyes”, skaber en forventning om en genoplivning af det gamle In Flames, der først skal udryddes, før man kan nyde resten af albummet. Samtidigt med at pladen indeholder lækre riffs og knogleknusende aggressive passager, skal man forberede sig på meget tydelige poppræg i vokaleffekterne, der måske netop er det, metalfans flygter fra i popmusik. Popflosklerne får også fuldt udløb i sangteksterne, der til tider er lige så mainstream som på et Taylor Swift-album.

Lidt for umage blanding af mainstream og metal

Gemmer vi forforståelsen af In Flames som melodisk dødsmetal væk et kort øjeblik, kan det dog positivt siges, at stilen og den gennemførte lyd på Battles slår de mere mainstreamrettede eksperimenter på bandets seneste albums og derfor nok vil få mere succes hos mainstreamlytteren. Undgår man det udlagte minefelt af popbomber, er der dog også lidt godt gemt til gamle fans, til hvem den atmosfæriske ”The End” kan anbefales – ligesom den langsomme, men knap så poppede ”Like Sand”. Man finder også to numre med en mere Korn- eller Linkin Park-agtig lyd uden voldsom brug af vokaleffekter i ”In My Room” og ”Before I Fall”, der på deres vis også er fede numre. Alt i alt trækker mainstreamprægene dog albummet meget ned, og pladen ender på 6/10 kranier for det forhindringsløb, det har været at undgå de udlagte mainstreamminer.

1. Drained
  2. The End
  3. Like Sand