Emerald - Unleashed

Unleashed

Genrer:Heavy Metal, Power metal
Spilletid:46.06

17 år er en lang levetid for et band, og for et så gammelt band er fem studiealbums ikke så meget. Sådan er det gået med det schweiziske power metal band Emerald. Deres sjette album hedder Unleashed, og det er en positiv overraskelse.

Albummet starter stille og roligt ud i "Face Of Evil", hvorefter det går over i en fed galloperende lyd. Den energi det giver varer stort ser gennem hele albummet, dog ikke i de stille sange. Rent faktisk er det meste af stilen lagt i det første nummer, men det er ikke til at klage over. Noget der er meget mærkbart er guitaristens riffs og soloer, bedst vist i "F.T.M". De ligger meget i den klassiske power metal stil, hvilket vil sige at de er lynhurtige og vælter dig næsten af stolen. Det samme gælder trommerne, som er præcise udover det sædvanlige, mens de er lynhurtige. Man hører dem heller ikke konstant, hvilket er ret godt twist. Vokalen er meget lys, og minder til forveksling om den fra Rhapsody Of Fire, men med lidt mere kant i stemmen. Bassen er også rigtig god, men kan dog ikke høres så godt. Han kan bedst høres på "Blessed", som også indeholder nogle atmosfæriske elementer. Disse elementer ses en del steder, blandt andet cirka halvvejs i "F.T.M" og på nummeret "A Past Never Born", som er albumets stille nummer. Et stille nummer ødelægger ikke albummet, men giver det mere kant. Og så hjælper det også at nummeret er rigtig smukt, og viser at de kan hvad de vil. Albummet rundes af med "Wrath of God", som får et epsik twist, og går i mid-tempo. Det er en super god afslutning, og man føler at man har fået det ud af det som man skulle.

Emerald er et bevis på, at man ikke nødvendigvis taber pusten efter næsten to årtier. Unleashed er et album med energi, kraft og en præcision udover det sædvanlige. De har også struktur i musikken, og ender ikke med at blive et "LETS BEAT THE SHIT OUT OF THESE INSTRUMENTS AND SING ABOUT DRAGONS"-band, som power metal bands ellers nemt kan have det med at blive. Unleashed kan anbefales både til die-hard power metal fans og til folk, som er nye i genren.

Trackliste

1. Face Of Evil 2. F.T.M. 3. Another Universe 4. A Past Never Born 5. Eye Of The Serpent 6. Harleking 7. Blessed 8. Ancient Mystery 9. Wrath Of God

Videoen er ikke et nummer denne gang, men noget endnu bedre. En promovideo, der indeholder små dele af stort set hele albummet, og en lille humoristisk historie.