Dødsfall - Kronet I Svart Eld

Kronet I Svart Eld

Genre:Black metal
Antal numre:5

ødsfall er et af de mange bands fra arkivet af black metal fra Norge. Selv ud fra et kig på deres albumcover, der viser en række brændende kors i mørket, får man et indtryk om at man kan forvente den klassiske mørke, onde black metal med de anti-religiøse lyriske emner, som er et af de klassiske kendetræk ved blakc metal. Dødsfall's nyeste ep Kronet i svart Eld består af i alt 5 numre med en gennemsnitslængde mellem 5-6 minutter. Lyden på ep'en er ganske god, da alle instrumenter er til at høre, og selvom black metal skal have en "slidt" lyd for at lyde rigtigt, sørger Dødsfall for samtidig også at gøre det muligt at opfange instrumenterne ordentligt uden, at det bliver alt for slidt og rodet. Lyden på bass og guitar er ganske god, men trommerne er en anelse anderledes til hvordan black metal trommer normalt lyder, og de svinger en del med deres succes. Kronet i svart Eld indeholder også en fin variation i tempo, og eksempelvis "Av død skal du herske" har elementer af en mere doomet lyd, passer ganske godt sammen. Den eneste bagatel der umiddelbart virker underligt for mig på albummet er, at "Ind i fjellets dypeste dyp" slutter med noget norsk snak indover, der virker lidt til at være ude af kontekst. Om det er en fejl eller blot en spøg fra bandets side kan man ikke vide, men det har mest til gavn at forvirre lytteren end at passe til at runde sangen af for mig at se I skuggans famn lever op til standardforventningerne for god black metal og hvilken lyd og tema man kan forvente, men dog med muligheder for forbedring. Selvom en ep er kort at dømme et band på, så vil jeg ikke lægge skjul på, at jeg vil holde øje med deres næste fulde album og se, hvad de virkelig kan leve op til i den nærmeste fremtid Trackliste: 1: I skuggans famn 2: Av død skal du herske 3: Mørkrets Sirkel 4: In i fjellets dypeste dyp 5: Gal tjener