Diabulus in Musica - Argia

Argia

Genrer:Power metal, Symfonisk metal

Lad dig fortrylle af spanske Diabulus In Musica, der med Argia leverer et album, der er alt andet end djævelsk!

Introduktion

Diabulus In Musica er et spansk Symfonisk Power/Goth Metal band, der har været på banen siden 2006. Kvinde- vs. mandevokal i flere afskygninger, korsang, musical og opera elementer, folk momenter og symfoni… Diabulus In Musica bevæger sig bredt, og har på deres seneste album bl.a. haft gæstevisit af Therion-sanger, Thomas Vikström og Sirenia-sangerinde, Ailyn. Bandet har udgivet i alt tre studiealbums, hvoraf det seneste er Argia.

Gennemgang

Argia udkom den 11.04.14 via Napalm Records, og består af 13 numre, der strækker sig over i alt 56 minutter. Albummet sættes i gang med "Et Resurrexit (Libera Me)", der er en lækker, stemningsfyldt intro med dramatiske orkestertoner og gåsehudsfremkaldende korsang. Videre går det til "From The Embers", der er et ganske fedt nummer – musikalsk er der igen dramatik i luften, med skiftevis orkester, strygere og hidsig guitar. Der er stemningsfyldt korsang, sanger Gorka Elso leverer en udmærket dyb, growl-agtig vokal og sangerinde Zuberoa Aznárez prøver på at give den gas med ren vokal. Her kan det dog allerede konstateres, at Aznárez helt klart egner sig bedst til at synge i de højere og klassiske toner. Der mangler bare mere power i hendes vokal, når hun skal levere en mere "kedelig", lige-ud-ad-landevejen vokal. "Inner Force" er derimod bevis på, at Aznárez ikke generelt mangler kraft i sin vokal – her leverer hun nemlig en rigtig fin vokal, der læner sig lidt mere op ad en klassisk vokal med mere volumen. "Inner Force" er godt skruet sammen, og består af alle de elementer som et lækkert Symfonisk Power nummer bør indeholde, og det er helt klart ét af de numre på albummet, som man bider mærke i. Af andre ørehængere kan nævnes "Maitagarri", der har et snert af mystik over sig, og desuden også har nogle lækre folk-momenter, både i musikken og vokalen – et lækkert sammensat nummer, hvor metal og symfoni harmonerer perfekt. Af de mere metal-prægede numre kan nævnes "Mechanical Ethos" og "Spoilt Vampires" – her er der skruet lidt ned for de symfoniske toner og korsang, uden at de er helt bandlyst, og de hårde toner har fået lidt mere plads. Thomas Vikström fra Therion er gæstesanger på nummeret "Encounter At Chronos's Maze", der skiller sig lidt ud, idet der går en del musical/opera i det. Det er lækkert skruet sammen, men de dér "Phantom Of The Opera" vokaler skal man virkelig vænne sig til, og det er langt nemmere at hoppe videre til næste nummer. Albummet afsluttes med et lækkert, stille nummer hvor vi både får fløjte- og harpespil, strygere og super behagelig vokal og korsang.

Konklusion

Diabulus In Musica formår på dette album generelt at skabe en lækker, dramatisk stemning – jeg er begejstret for koret og de klassiske input, der både kommer fra gæstemusikere og Zuberoe Aznárez, der på albummet også spiller fløjte og harpe. Gennem hele albummet er den musikalske del helt i top – Bandet har selv stået for produktion og indspilning af albummet, mens Jacob Hansen har lagt hånd på mix og mastering. Et lækkert album, der absolut kan anbefales, hvis du er til Power/Symfoni/Folk metal med masser af spændende korsang og god vokal!

Trackliste: 01 – Et Resurrexit (Libera Me) 02 – From The Embers 03 – Inner Force 04 – Furia De Libertad 05 - Maitagarri 06 – Sed Diabolus 07 – Eternal Breeze 08 – Mechanical Ethos 09 – Spoilt Vampire 10 – Encounter At Chronos' Maze 11 - Healing 12 - Horizons 13 - Indigo

Tag et lyt til nummeret Inner Force: