Devilment - The Great And Secret Show

The Great And Secret Show

Genrer:Death metal, Industrial metal
Spilletid:55.28

Projektbandet Devilment blev dannet af Daniel Finch i 2011, der efter forholdsvis kort tid fik Dani Filth med på vognen, for at skulle agere frontfigur for bandet. Devilment vil nok altid stå i skyggen af Cradle Of Filth, og drukne i kommentarer der indeholder "... minder om..." og "... i forhold til... ". Dani Filth´s vokal er nu engang så karakteristisk, at den altid vil være "navlestrengen" mellem Cradle Of Filth og dét, manden ellers har gang i. Devilment ligger dog i en anden liga, og bandet er ude i en bombastisk omgang groovy heavy metal med et godt indspark tung death, thrash og et touch af industrial metal - og så er det en dybere og mere fyldig vokal, der bruges på The Great And Secret Show.

Introduktion

Devilment blev dannet i 2011, af britiske Daniel Finch (bl.a. 13 Candles, Twisted Autumn Darkness). Dani Filth sagde ”ja tak” til en plads i front for projektbandet, og i 2012 fik de strikket demoen Grotescapology sammen. Senere blev bandet fuldendt med de ganske kompetente musikere Colin Parks på guitar, Lauren Francis på vokal og keyboards, Aaron Boast på trommer og Nick Johnson på bas.

Devilment leverer groovy og bombastisk metal med elementer af death, thrash og industrial metal.

Gennemgang

The Great And Secret Show består af ti numre, der strækker sig over i alt 55 minutter. Albummet er produceret af Scott Atkins i Grindstone Studios. Atkins har bl.a. haft fingrene i produktionen for bands som Amon Amarth og Behemoth, og der er gjort et ganske godt stykke arbejde på The Great And Secret Show – lyden har en god dybde og instrumenterne står skarpt.

Albummet byder bl.a. på tunge riffs, psykedeliske keyboard toner, fyldige trommer og masser af melodi og energi. Lauren Francis leverer en spændende (og ikke for feminin) vokal, der står i perfekt kontrast til Dani Filth´s vokal - f.eks. på nummeret “Laudanum Skull”, hvor keyboardet og Laurens vokal giver prikken over i´et.

Teksterne på albummet er mørke og dramatiske historier - der i høj grad omhandler kvinder i forskellige mørke afskygninger - i bedste HP Lovekraft stil. Dog er det ikke helt så god stil, at der på nummeret ”Even Your Blood Group Rejects Me”, køres rim på ordene Remember/December/September – det synes jeg er lidt for primitivt, og så er det dødirriterende, når man først har bidt mærke i det… (Sorry – for sent!)

Dani Filth´s vokal fylder ekstremt meget, og vi kan vist hurtigt blive enige om, at han ikke just har en ”ren og pæn” sangstemme. Men på trods af dét, så er der jo bare noget der fænger, når han går amok ved mikrofonen – og det er ikke den ekstreme, skingre og skrigende vokal, vi får mest af på albummet. Dani holder ret godt fast i en vokal, der ligger i den dybere ende af skalaen, hvilket også er med til at gøre Devilment mere grounded.
Devilment leverer god underholdning – musikalsk er der en rigtig god sammenhæng mellem den tunge ”hovedingrediens”, der består af guitar, trommer og bas, og så de mere eksotiske ”krydderier”, i form af keyboard, violin, klaver m.m..

Tag f.eks. nummeret ”Mother Kali”, der har en Østen-inspireret intro, som i løbet af nummeret jævnligt får lov til at ligge mellem linjerne, hvilket fungerer perfekt, fordi det er ret afdæmpet og ”med måde”.
”Staring At The Werewolf Corps” er også et spændende nummer, hvor vi får både klaver, strygere og en nærmest marsch-agtig tromme, der i forbindelse med de psykedelisk-lydende strygere, skaber en super fed stemning – her er det for fuld skrue, men alligevel også på en måde, hvor det bare fungerer.

… I bund og grund kunne jeg gennemgå alle albummets numre, idet The Great And Secret Show har en masse godt at byde på, og det kan bestemt anbefales at tage et lyt til albummet!

Konklusion

Hvis ikke man er fan af Dani Filth´s lidt anderledes vokal, når han står i front for Cradle Of Filth, kan det måske blive en udfordring, at kaste sig ud i at lytte til Devilment. Men gi´ det en chance! Vokalen fylder en del, og selvom det måske er en fordel, at man synes om Dani Filth, når man smider The Great And Secret Show på anlægget, så skal man ikke lade sig skræmme – for hans vokal er langt fra ekstrem, når han står i front for Devilment.
Albummet er musikalsk i topform – der er en fin balance mellem den tunge metal og de finurlige, psykedelske og elektroniske toner, og der er masser af energi og melodi.
Det eneste negative, som jeg er faldet over, er de tidligere nævnte ord i teksten på nummeret ”Even Your Blood Group Rejects Me”: Remember/December/September. Det synes jeg er lige lovligt til den billige side…
Og så kan det sikkert diskuteres, hvorvidt Devilment ligger tæt op ad Cradle Of Filth på andre områder end den genkendelige vokal – men her synes jeg helt klart at Devilment byder på mere tyngde og fylde gennem bl.a. de tunge riffs - og så er der langt mindre ”teater”.