Attila - CHAOS

CHAOS

Genre:Metalcore

Den amerikanske metalcore-gruppe jammer derudaf på syvende album

I kælderen, hvor det hele startede

De fire drengerøve har været et smut i den kælder, hvor det hele startede, og hvor de plejede at jamme nye tracks. Nogle af dem er nye i kælderen, da der har været flere udskiftninger undervejs i bandets karriere, men de har formået at grave ned til de rødder, som etablerede fundamentet for bandet. Inden dette album mødtes de og diskuterede, hvad det var, de gjorde i starten, når de skulle skrive musik, og de kom til den konklusion, at dengang satte de sig naturligvis bare ned og jammede i en kælder og havde en fest, mens de gjorde det. Alle og enhver kan sætte sig foran en computer med et stift blik i øjnene og sidde og spytte riff ud som en maskine, men hvor er det sjove i det? Det har i hvert fald ført bandet tilbage til udgangspunktet - og til at jamme for fuld udblæsning. Gør det så noget ved den proces, at der er gået ti år?

Why so serious?

De har virkelig formået at finde tilbage til de hårde, lalleglade drengerøve, som de skabte i den kælder. Der er i hvert fald ikke et gram voksent og seriøst på CHAOS. Man kan tydeligt fornemme stemningen og morskaben, som de har haft, mens de har skrevet dette album. Det er i hvert fald et rigtig hyggeligt album, men naturligvis med masser af tunge riffs og rigelige mængder breakdowns.

”Ignite” formår, som titlen antyder, nemlig at tænde op for de åndssvage metalcore-eskapader. Det er utrolig simpelt, men det er fandme effektivt. Lyrikken på albummet vier ikke et sekund fra den stil, som er lagt, nemlig ”vi er ligeglade med, hvad fanden I siger, og fuck dig forresten”. Det er et møg flabet album, og du får, som sagt, ustyrlige mængder af breakdowns og tunge riffs. Det er vel at mærke ligesom et core-album skal være, uden at være nogen musikalsk åbenbaring. Man skal desværre bare lige et stykke ind i albummet, før det for alvor bider sig fast til andet en bare bajere og morskab. ”Public Apology” bidrager med det første vedvarende indtryk, den flabede vokal dominerer naturligvis lydbilledet, men guitarerne får lov til at brage igennem på dette nummer. Der bliver leget med effekterne på mange af numrene, men ikke på en overdreven måde, og gudskelov for det.

Der bliver dog skruet på alle knapperne på nummeret ”Moshpit”, da de her får følgeskab af DJ Ookay. Ja okay, tænker man mistænksomt, men det giver fandme nummeret et helt andet udtryk. Det er et hyle grinagtigt nummer, men på den fede måde. Hvis du går og tror, du er en fandens karl i pitten, så er det her nummer skrevet til dig, og du vil elske det. Det vil man nok for det meste med det her album, fordi det simpelthen er lavet med hjertet, det er så tydeligt. Det er produceret flot, men ellers er det pisse hamrende useriøst. Der er i hvert fald et glimt i øjet og et flabet smil hele vejen igennem. Hvis man går og er lidt for 'true' til, at resten af verden kan håndtere det, så vil man uden tvivl hade det her album.

Skudtæt album

Det er et ganske udmærket album, som du nok godt kan leve uden, men det vil gøre sig godt i den metalcore-samling. Det er en fest fra start til slut, men som det er med alle fester, så får det en slutning, og for mig var det før slutningen var sat. Det bliver en smule for meget af det samme i det lange løb. På trods af, at de forsøger sig med en masse forskellige ting, lyder det meget ens. Det er catchy as fuck og der vil uden tvivl være rig mulighed for at skråle og moshe for fuld smadder til mange af numrene på dette album ved en kommende koncert. De lykkedes med at finde tilbage til deres rødder og have det sjovt imens. CHAOS er et fedt album med masser af attitude, men uden at være den helt store musikalske oplevelse, så derfor får det syv kranier.

1. Ignite
  2. Bulletproof
  3. Public Apology