Arthemis - Blood-Fury-Domination

Blood-Fury-Domination

Genrer:Prog metal, Power metal

Viva l’Italia!

Der skulle gå fem år, før Arthemis var klar til at følge op på We Fight fra 12, og hold da fast, hvor virker det også til, at de havde noget, de skulle ud med! Fra første sekund af det indledende nummer, ”Undead”, bliver man nærmest blæst bagover i et progressivt power-orgie, hvilket jo aldrig er helt dumt! Arthemis byder atter en gang op til dans med det primære formål at vise, at nu skal den satme have én på hovedet! Jeg har altid lidt haft et blødt punkt for metalbands fra Italien; lige fra Rhapsody til Fleshgod Apocalypse kan de gæve romere altså et og andet, når det kommer til musik – og Arthemis er ingen undtagelse. Musikken drives primært fremad af guitaristen Andrea, der virkeligt er leveringsdygtig i solide riffs og fremragende soloer. Men på trods af deres tekniske snilde formår Arthemis stadig at være relativt catchy, hvilket nok skyldes sangeren Fabio, der med sin sprøde skønsang supplerer resten af musikken ganske sublimt.

Sofistikeret aggression

Med en titel som Blood-Fury-Domination kunne man måske forvente en noget mere brutal eller aggressiv skive, men dette er ikke tilfældet. Eller det kommer selvfølgelig an på, hvad man tænker, når man mener brutal. Hvis man forventer død og ødelæggelse a la Cannibal Corpse, bliver man skuffet. Men hvis man sætter sig ned og lytter til, hvad Fabio synger, er det der, man fanger aggressionen, nemlig i hans sangtekster, der er relativt sofistikerede. Blood-Fury-Domination er referencer til Artemis – ikke bandet, men den græske (Diana er den romerske version) gudinde for jagt, månen og det vilde utæmmede landskab. En ældgammel frue med et decideret iltert temperament (og 27 bryster… Jo, den er god nok), der rask væk straffede de dødelige, hvis de overtrådte hendes regler. Altså en gudinde, der emmede af blod, raseri og dominans. På coveret ser vi også tre iltre kvinder, der hver især repræsenterer én af disse tre ”dyder”.

Veni, vidi, vici!

Blood-Fury-Domination er en fremragende skive. Om det er bandets bedste, kan jeg ikke helt blive enig med mig selv om, men det er ikke umuligt! Et par highlights må helt klart være ”Dark Fire”, ”Firetribe” og ”Black Sun”, der virkeligt viser bandets musikalske egenskaber samt innovative tankegang. De formår at blande nyt og gammelt rigtigt fint på netop denne skive, hvor klassisk metal mødes med en mere progressiv og til tider ”djentet” lyd, og det spiller alt sammen. Så må vi bare håbe, at der ikke går endnu fem år, før Arthemis smider noget nyt på gaden. Hvis der gør, har vi da i det mindste Blood-Fury-Domination at hygge os lidt med!

1. Undead
  2. Black Sun
  3. Blood Red Sky