Angband - Saved From The Truth

Saved From The Truth

Genrer:Heavy Metal, Prog metal

Persisk power metal på vej

Angband er noget så eksotisk som et iransk heavy metal band dannet i 2004. Saved From the Truth er bandets tredje udgivelse. Angband angives at være det første iranske heavy metal band med en international pladekontrakt.

Stilen angives at være power metal med lidt progressiv indflydelse. Der er også traditionel heavy metal i Angbands musik. Oprindeligt var det meningen, at Angband, der i øvrigt er dannet af en klassisk uddannet guitarist, skulle være et instrumentalt band. Det er da også tydeligt, at der er arbejdet med den instrumentale side. Man kan næppe betegne instrumenthåndteringen som virtuos, men der er tydeligt tænkt over det, og sangene er generelt varierede og velskrevne. Musikken fremstår med en klar identitet, hvorved man kan sige, at Angband har sin egen stil.

Egentligt kan jeg ikke særlig godt lide Saved From the Truth, men det er et smagsspørgsmål.

For det første er der forsangeren. Sangstilen er meget dramatisk og følelsesladet - og fremstår for mine ører nogle steder nærmest karikeret. En medskribent her på heavymetal.dk hører inspirationer fra Iced Earths Matt Barlow. Der bliver sunget meget varieret, og i promomaterialet drages paralleller til King Diamond. Det kan der være noget rigtigt over, men Ashkan Yazdani besidder ikke King Diamonds kraftfulde skrig. Til gengæld kan man nok tillade sig at hævde, at han på andre punkter nok kan følge med King Diamonds sangevner.

For det andet er musikken noget tilbageholdt. Jeg efterlades med en følelse af, at sidde i en bil, der kører med håndbremsen halvt trukket og tænker: ’så spil dog igennem!’ – for det ville lyde godt. (På vej hjem fra arbejde en dag, var frustrationen nær endt med, at afspilleren var endt sine dage i kanalen.) Ret skal imidlertid være ret: Der er ingen rimelig tvivl om, at det lyder, som bandet gerne vil have det til, og produktionen understøtter musikken.

Uanset mine forbehold, så sker der noget, når jeg sidder i mørket og lytter til Saved From the Truth. Det virker som om, jeg fanger præmissen, og jeg sidder og nikker stille og roligt med. Saved From the Truth lyder bare godt. Det er simpelthen godt skrevne sange, som er godt udført på deres egne præmisser.

Så hvis man kan lide power metal med lidt følelse i, og hvor udtrykket ikke bliver så kraftfuldt, så synes jeg, at man i alvorlig grad skal overveje at udvide sit musikalske landkort, med et land, der ikke lige kommer først frem, når man tænker på heavy metal.

Jeg har ikke kunne finde en video fra Saved From the Truth, men sangene kan høres på Angbands side på Facebook. Jeg vil anbefale "Fight for Life", "Angel" og "Kill the Hatred".

1. Seasons of my Pain
  2. Fight for Life